TEDx Kraków 2011

Kiedy dostałem długiego maila od nieznanej mi wówczas Ewy Spohn z zapytaniem, czy nie zechciałbym wziąć udziału w drugiej edycji TEDx Kraków, nie miałem pojęcia, o co chodzi, chociaż mail wyjaśniał wiele rzeczy. Najważniejsze, że Ewa napisała, że zaprasza mnie z polecenia Iwki Front, to już było coś. Iwka nie wpuściłaby mnie w maliny. Zatelefonowałem więc do Marka V. z pytaniem, czy warto marnować czas na imprezę, zwłaszcza, że była to bezpłatna fucha. „Tata” – powiedział Marek – „Tata rzuca wszystkie zapraszane wykłady, przenosi wszystkie wykłady uczelniane i siada nad prezentacją na TEDx. To wielkie wyróżnienie, że tatę zaproszono”. Po tym ja nurk, na stronę TED. Patrzę – oczom nie wierzę. Wykłada Oliver Sachs, Todd Kuiken, Paul Blum, Daniel Tammem, Paul Zak, nieżyjący już Steve Jobs (Jak żyć, nim umrzesz) i masa innych. Wow! Telefon do Ewy Spohn. Przyjmuje propozycję o agresji i empatii. Potem długie siedzenie nad prezentacją. Walka o obrazki (można było umieszczać tylko grafiki na wolnych licencjach). W trakcie roboty uświadamiam sobie, że mieszanina agresji i empatii to neurobiologiczna podstawa ludzkich systemów prawnych (kara za wyrządzenie krzywdy). Rodzi się ciekawa, chyba nowa koncepcja. I to wszystko zmieścić w 18 minutach. Próba generalna – co za fantastyczni ludzie. Zobaczycie ich na prezentacjach. A zespół Ewy. Kasia Triantafelo jako anioł stróż spikerów, dziewczyna od slajdów, którą jeszcze po północy w dzień prezentacji męczyłem o sidle. I sam występ. Ewa zarejestrowała Marka V. i Franka V., a więc byliśmy całym trójpokoleniowym teamem. Mówiłem jako drugi, po Agacie Wilam, mojej zleceniodawczyni z Uniwersytetu Dzieci (ślicznie mówiła). Stanąłem przed monitorem, który zaczął odmierzać czas. Nie wiem, jakim cudem tak to wyszło, że jak z 0.01 skoczyło na 0.00, powiedziałem: „Dziękuję”. Uznano mnie za super profesjonalistę, ale po prostu miałem szczęście. Teraz oglądam nagranie. Zawsze mam wrażenie, że jestem młodszy, niż wyglądam, ale poza tym nie było źle, chociaż oczywiście sporo należałoby poprawić.

~ - autor: vetulani w dniu 28 listopada, 2011.

Komentarzy 6 to “TEDx Kraków 2011”

  1. Wspaniałe wystąpienie Pani Profesorze. Wypowiedź pełna interesujących faktów, doprawiona szczyptą niebanalnego humoru. Gratuluję i pozdrawiam.

  2. Panie Profesorze, proszę przyjąć moje gratulacje!
    Prezentacja wypadła znakomicie. Forma i treść bez zastrzeżeń.
    Po raz kolejny wiedza przekazywana przez Pana stanowi dla mnie „impuls wybuchowy”. Jak to już kiedyś ktoś powiedział: najbardziej liczy się okrzyk „aha”.
    Pana wieloletni fan :)
    WK

  3. Zupełnie szczerze: Panie Profesorze – najciekawsza i jedna z najlepiej poprowadzonych prezentacji na obu edycjach krakowskiego TEDx.

    Byłem, widziałem, a nawet miałem wielką przyjemność zamienić z Panem kilka słów w kuluarach. Serdeczne podziękowania za poświęcony czas.

  4. Jurku, bardzo mi się podobał Twój wykład. Gratuluję!
    Kalina

  5. Gratuluję świetnego wystąpienia, a przy okazji pragnę zapytać, czy wrzuci Pan Profesor również na bloga wczorajszą dyskusję na temat tego, czy umysł jest matematyczny? Lub chociaż wpis na ten bardzo interesujący temat. Niestety choroba pokrzyżowała mi plany i nie udało mi się wczoraj dotrzeć do Krakowa…

  6. Szanowny Panie Profesorze
    Zupełnie przypadkowo dowiedziałem sie, że Pan istnieje.. :). Miło wiedzieć, że polską naukę reprezentują również ludzie kreatywni. Ze poza rzeszą wyrobników zajmujących sie paranauka polegającą na poszukiwaniu parametrów czarnej skrzynki zagadnień wykreowanych przez innych są wybitni Uczeni, którzy poszukują i znajdują nowe obszary niewiedzy.
    Szczegolnie cenna jest forma jaka Pan zastosował dla prezentacji swojej Kompetencji i Wiedzy. Zauważa Pan, że młodych ludzi trzeba wyposażyć w narzędzia do zwiększenia efektywności pracy umysłowej. Właśnie ten temat sprawił, że „poznałem” Pana Profesorze. Od lat uważam, że w procesie edukacji brakuje możliwości poznania technik przyswajania wiedzy, znajomosci mozliwosci wpływu na proces zapamiętywania, doskonalenia technik prowadzenia notatek, czy sztuki czytania. W ramach swojej niekompetencji a raczej pasji staram sie taka wiedzę szerzyć. Bo na pytanie jak się uczyc nasz system edukacji nie potrafi dać odpowiedzi. Młody człowiek nie wie jakie dla niego są najbardziej efektywne sposoby przyswajania wiedzy np przez okreśłenie tzw preferencji. Dostępny w internecie program brainworks.exe może nam pomóc w zrozumieniu naszych preferencji czy okresleniu dominujacej półkuli. Oczywiscie rozwiązanie testu wg tego programu wymaga znajomosci języka angielskiego mniemam jednak obym sie mylił, że nieznane są sposoby efektywnej nauki przydatne np w zapamiętywaniu .. Oczywiście rozumiem że poznanie stanu wiedzy z uzyciem nowoczesnych technik pracy umyslowej to pierwszy etap do kreatywnego jej wykorzystania.

    Z przyjemnoscia poznam stan wiedzy na ten temat wg Pana Profesora – niewatpliwie będzie najwyższej próby.

    Z wyrazami Szacunku i Uznania

    Tadeusz

Dodaj komentarz